Tablet dla dzieci – opinie i wskazówki

Dzieci z tak zwanymi trudnościami społecznymi i emocjonalnymi, wychowywane w rodzinach o niskich dochodach, są częściej uspakajane przez rodziców za pomocą urządzeń mobilnych niż pozostałe dzieci – tak wynika z rezultatów badań prowadzonych przez pediatrów w Uniwersyteckim Szpitalu Dziecięcym w Michigan.

Badaniami objęto 144 dzieci w wieku od 15 do 36 miesięcy w rodzinach o niskich dochodach. Rodzice byli pytani o sytuacje, w których wykorzystują technologie mobilne do uciszenia swoich dzieci. Okazuje się, że rodzice podają małym dzieciom do zabawy smartfon lub tablet, traktując to zachowanie jako strategię radzenia sobie z napadami złości swoich pociech i jako sposób na utrzymanie ciszy w domu.

Okazuje się, że im mniejszą kontrolę nad dzieckiem i większą frustrację rodzic odczuwa, tym jest bardziej prawdopodobne, że sięgnie on po urządzenie mobilne, aby uspokoić dziecko – komentuje główna autorka wyników badań, adiunkt pediatrii, dr Jenny Radesky. Jednakże nie ma różnicy między zachowaniami rodziców dzieci z problemami społeczno-emocjonalnymi a zachowaniami rodziców pozostałych dzieci, jeśli chodzi o użycie technologii w innych sytuacjach, np. podczas  posiłków, wyjścia z domu, sprzątania, usypiania.

Udowodniono już, że czas spędzony przed telewizorem może być powodem trudności w nabywaniu mowy przez małe dzieci i mieć wpływ na ich rozwój społeczny, w głównej mierze dlatego, że zmniejsza się wówczas częstotliwość interakcji pomiędzy rodzicami a dzieckiem. Teraz trwają badania nad wpływem wykorzystania mediów mobilnych na rozwój społeczno-emocjonalny najmłodszych. Tymczasem według zaleceń Amerykańskiej Akademii Pediatrii dzieci poniżej 2 roku życia nie powinny mieć żadnej możliwości korzystania z urządzeń mobilnych. Kontakt starszych dzieci z wszelkimi urządzeniami ekranowymi wg APP może trwać od 30 minut do maksymalnie 2 godzin, w zależności od wieku dziecka.

Jak uspokoić małe dziecko? Zamiast podsuwać mu tablet, zaproponujmy mu alternatywne zajęcie. Na przykład układanie klocków czy puzzli jest dla najmłodszych rozwijającym zajęciem, podczas którego ćwiczą zdolności manualne. Dziecko można też zająć malowaniem lub zabawą różnymi materiałami – kiedy gotujemy obiad rozsypmy mu na tacce odrobinę surowego ryżu lub makaronu. Małe dzieci fascynuje odkrywanie świata nie tylko wirtualnego, ale i realnego, więc zabawa nowymi przedmiotami jest dla niego doskonałą rozrywką. Dlatego można je zająć  zaimprowizowaną zabawką, na przykład butelką wypełnioną kamykami lub guzikami, która dla najmłodszych jest niezwykle atrakcyjna. Oczywiście należy kontrolować, aby nie zachciało połknąć swojej zabawki! Jeśli dziecko płacze, poświęćmy mu chwilę uwagi i przytulmy. Dotyk działa kojąco na cały układ nerwowy i zacieśnia obustronne więzi. Przed snem warto malcom czytać – niech codzienna lektura stanie się wspólnym rytuałem, który wyznaczy porę spania i rozwija zdolności dziecka.