Stereotypy na temat zabawek a badania naukowe

Dlaczego chłopcy najczęściej bawią się samochodami i piłkami, podczas gdy dziewczynki preferują zabawę lalkami w dom? Czy wynika to z naszych kulturowych przekonań odnośnie płci i przyzwyczajania się dzieci do przedmiotów, które sami dla nich wybieramy? Czy też maluchy same decydują o tym, czym chcą się bawić?

Badanie stereotypu

Zagadnienie to na tyle zainteresowało badaczy z londyńskiego City University oraz University College London, że postanowili je sprawdzić. W testach wzięło udział ponad 100 dzieci obojga płci. Podzielone zostały na 3 grupy wiekowe. Najmłodsi (9-17 miesięcy), którzy już sami próbują wybierać zabawki, maluchy w wieku 18-23 miesiące, które według naukowców potrafią już rozpoznawać własną płeć, oraz najstarsi – od 2 do 2,5 lat, u których samoidentyfikacja płci się utrwala.

Beautiful child girl playing doctor with a doll

Jak jest naprawdę?

Maluchy do wyboru miały stereotypowe zabawki przypisywane do konkretnej płci, a więc lalki, różowe misie, garnki, samochody, piłki, niebieskie pluszaki oraz koparki. Badania pokazały, że dzieci z każdej grupy wiekowej wybierały przedmioty przypisane zwyczajowo do ich płci. Naukowcy wiążą ten fakt z odmiennymi uwarunkowaniami biologicznymi chłopców i dziewcząt. Płeć męska posiada bowiem lepsze predyspozycje w operacjach przestrzennych, zaś przedstawicielki płci żeńskiej preferują ręczne manipulowanie obiektami oraz przyglądanie się twarzom. Stereotypy nie wzięły się zatem z niczego – dziecko instynktownie wybiera przedmioty, które pomogą mu rozwijać swoje zdolności i wrodzone predyspozycje.